Pomiary ruchu drogowego – kluczowy element bezpieczeństwa i jakości projektowanych dróg

 

Pomiary ruchu drogowego to nieodłączny element procesu planowania, projektowania i modernizacji infrastruktury drogowej. Jest to kluczowe narzędzie, które dostarcza niezbędnych danych do analizy natężenia ruchu, identyfikacji potencjalnych zagrożeń oraz oceny funkcjonalności istniejącej sieci drogowej. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), rzetelne pomiary ruchu są podstawą do podejmowania skutecznych działań poprawiających bezpieczeństwo użytkowników dróg. Bez odpowiednich danych, projektowanie nowych dróg lub modernizacja istniejących arterii staje się zadaniem obarczonym dużym ryzykiem błędu.

Znaczenie pomiarów ruchu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD)
Bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy od wielu czynników, w tym od właściwego planowania i zarządzania infrastrukturą. Pomiary ruchu dostarczają informacji o natężeniu i strukturze ruchu, które pozwalają na:

  • Identyfikację miejsc niebezpiecznych (tzw. czarnych punktów), gdzie dochodzi do nadmiernej liczby wypadków.
  • Oceny efektywności istniejących rozwiązań infrastrukturalnych (np. sygnalizacji świetlnej, skrzyżowań) oraz wprowadzenie zmian tam, gdzie konieczna jest poprawa bezpieczeństwa.
  • Zrozumienie wzorców zachowań kierowców i identyfikację momentów szczytowego obciążenia ruchem, co umożliwia lepsze planowanie i zarządzanie ruchem w celu redukcji ryzyka kolizji i wypadków.

Niezbędnym elementem analizy BRD jest prognoza ruchu na przyszłość. Dane dotyczące aktualnego natężenia ruchu, w połączeniu z prognozami demograficznymi i gospodarczymi, umożliwiają przewidywanie przyszłych potrzeb infrastrukturalnych i podjęcie działań zapobiegawczych w miejscach, gdzie w przyszłości mogą wystąpić problemy.

Obowiązek zarządcy drogi wynikający z ustawy o drogach publicznych
W Polsce zarządcy dróg publicznych mają ustawowy obowiązek dbać o bezpieczeństwo na zarządzanych przez siebie odcinkach. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, zarządca jest zobowiązany do przeprowadzania regularnych analiz i podejmowania działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz efektywności infrastruktury wraz z wykonywaniem pomiarów ruchu, które są nieodłącznym elementem tego procesu.

Artykuł 20 tej ustawy nakłada na zarządców dróg obowiązek bieżącego monitorowania stanu technicznego dróg oraz podejmowania działań służących poprawie bezpieczeństwa, co obejmuje między innymi konieczność przeprowadzania okresowych pomiarów ruchu drogowego. W oparciu o te dane, zarządcy muszą podejmować decyzje dotyczące remontów, przebudowy, budowy nowych dróg czy modernizacji istniejących odcinków, w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz płynności ruchu.

Projektowanie dróg bez rzetelnych pomiarów ruchu – ryzyko dużego błędu
Jednym z najważniejszych elementów skutecznego projektowania infrastruktury drogowej jest precyzyjna analiza aktualnego i przyszłego natężenia ruchu. Brak rzetelnych pomiarów ruchu lub wykonanie ich w sposób niedokładny może prowadzić do poważnych błędów w projekcie, co niesie za sobą szereg konsekwencji:

  1. Nieprawidłowe oszacowanie obciążenia drogowego: Projektując nową drogę lub przebudowując istniejącą bez dokładnych danych, istnieje ryzyko niedoszacowania lub przeszacowania potrzeb, co prowadzi do niewłaściwej szerokości pasów ruchu, nieodpowiedniej liczby skrzyżowań czy zbyt wąskich chodników i ścieżek rowerowych.
  2. Niedostosowanie infrastruktury do przyszłych potrzeb: Brak prognoz ruchu może sprawić, że nowo zaprojektowane drogi szybko staną się niewystarczające, co doprowadzi do konieczności kosztownych i czasochłonnych modernizacji w krótkim czasie po ich oddaniu do użytku.
  3. Zagrożenie dla bezpieczeństwa: Błędne prognozy mogą prowadzić do projektowania rozwiązań, które nie zapewniają odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Przykładem mogą być zbyt krótkie pasy dojazdowe, nieprawidłowe ustawienie sygnalizacji świetlnej lub brak odpowiednich rozwiązań dla pieszych i rowerzystów.

Rola prognoz ruchu w projektowaniu dróg
Prognozy ruchu, oparte na rzetelnych pomiarach, to kluczowy element pozwalający na zaprojektowanie infrastruktury, która będzie nie tylko funkcjonalna, ale przede wszystkim bezpieczna. Prognozy te uwzględniają przewidywany wzrost liczby pojazdów, zmiany w strukturze ruchu (np. rosnąca liczba pojazdów ciężarowych) oraz przyszłe inwestycje infrastrukturalne, które mogą wpływać na natężenie ruchu w danym obszarze.

Na podstawie prognoz możliwe jest:

  • Dostosowanie geometrii dróg: Projektowanie liczby pasów, skrzyżowań, zatok autobusowych i innych elementów infrastruktury drogowej, które będą spełniać swoje funkcje także w przyszłości.
  • Zarządzanie ruchem: Zastosowanie rozwiązań technicznych, takich jak inteligentne systemy transportowe (ITS), które umożliwiają dynamiczne zarządzanie ruchem, w oparciu o prognozy i bieżące dane z pomiarów.
  • Planowanie długoterminowe: Rzetelne prognozy pozwalają na tworzenie planów inwestycyjnych oraz ustalanie priorytetów w modernizacji infrastruktury drogowej.

Podsumowanie
Pomiary ruchu drogowego i prognozowanie jego natężenia to fundamentalne narzędzia w planowaniu i projektowaniu bezpiecznych oraz funkcjonalnych dróg. Brak tych analiz lub ich niewłaściwe przeprowadzenie niesie za sobą ryzyko poważnych błędów w projekcie, co może skutkować zagrożeniem dla bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz generować wysokie koszty inwestycyjne.

Zgodnie z  ustawą o drogach publicznych, zarządcy dróg są zobowiązani do wykonywania okresowych pomiarów ruchu oraz podejmowania działań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wykorzystanie rzetelnych danych z pomiarów i prognoz pozwala na projektowanie dróg, które sprostają zarówno bieżącym, jak i przyszłym wyzwaniom.

Paweł Ciechanowicz-Majak
Projektant (uprawnienia budowlane 2008 r.),
Audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego (certyfikat 2013 r.)
Członek Zarządu  JPPC Polska Sp. z o.o.

Pomiary ruchu